onsdag 3 februari 2010

Presentkit

Visst är det underbart att gå på barnkalas? Min syster skulle iväg och gratulera en kille som fyllde hela 2 år och beställde ett par likadana byxor som hennes son fick samt en mössa i det nya gröna stjärntyget. Kläder är väl kanske inte det roligaste att få i ett paket när man är 2 år, men mamman blev i alla fall jättenöjd ;)

Jag håller ju på att ta fram ett eget byxmönster och snart snart känner jag att jag är i hamn. Lite bootcut är det tänkt att det ska vara och hela modellen ska vara ledig och rymlig. Just storlek 92 och 98 gör jag förhållandevis aningen längre än de andra storlekarna då de flesta slutar med blöja i den åldern. Omfånget runt rumpan minskar ju en del när blöjan försvinner och därför får det bli lite extra benlängd så att de kan användas ytterligare en tid.

Mössan är den omtyckta kryssmodellen och även denna är under bearbetning. Jag gillar när mössorna är lite rymliga på toppen, men jag har sett att några viker mössan en gång för att de tycker den är lite väl hög. Får nog ta och minska ner höjden med 4-5 cm :)

Ett stort jätteminus just nu är att jag varit krasslig i snart en månad. Känns som om jag varit riktigt elak mot någon för att förtjäna detta, men nu måste vi ju snart vara kvitt ;) Hur som helst så har jag kommit riktigt efter med beställningar och även bloggandet, men jag betar av allt vad jag orkar. Så ni som väntar, hoppas ni kan vänta lite till, jag jobbar och jobbar och jobbar :)

Mönster:
Egna, byxor strl 98 och mössa strl 50/52 (basmönster från Hue med kryds-top, storlek 80-104 från "Blødt børnetøj")

Material:
Velour från Mjukatyger.se och grön trikå som foder till mössan från Ohlssons tyger i Karlstad.

3 kommentarer:

Amy sa...

du syr så fina saker!

Villa Nystuga sa...

Åh, tack Amy :)

OttoPippi sa...

DEt kommer garanterat bli uppskattade presenter!

Så härligt att finlira på sina mönster! Man blir så glad när man sen är nöjd :-)

Krya på dig! Ligger efter gör vi lite till mans tror jag (snackar i a f för mig själv!)