lördag 20 februari 2010

Lördagsgodis - Mönster till åkpåse

Nu äntligen så har jag fixat mönstret till åkpåsen. Ni är många som efterfrågat det och nu så är det alltså här. Det finns massor mer att önska när det gäller raka kanter mm på mönstret, men det är ju en skiss så ni får ha överseende med detta. Tex så ska ju kanten där det står MVK (Mot Vikt Kant) vara rak, men men... Några funderingar? Bara att fråga på så ska jag svara!

Det blir lätt väldigt rörigt när man ska försöka få in alla mått i ett mönster, men för att göra det någorlunda överskådligt så har jag gjort måtten på själva åkpåsen i svart och måtten för hålen till selen i rött. Jag har även ritat fotsäcken för sig och de mått som anges där är det samma som för nederdelen av den stora åkpåsen. Det blir ju att rita lite på frihand för er, men jag tror ni fixar det galant. Det här mönstret kräver nämligen ingen jättenoggrann precision utan skulle det bli lite snett så är det inte hela världen. Huvudsaken är att åkpåsens nederdel och fotsäcken är någorlunda lika.

Jag brukar allt som oftast sy åkpåsen i fleece och fodra med trikå för att det inte ska uppstå statisk elektricitet kring barnet. I det fall jag har en full tygbredd (140-150 cm) men en tyglängd som understiger 140 cm så skarvar jag fotsäcken på mitten. Kika gärna på mina bilder av åkpåsar som jag sytt.

Ni får jättegärna använda det här mönstret så mycket ni vill, men helst inte för "massproduktion" och försäljning.

  1. Rita av och klipp ut mönsterdelarna MVK (Mot Vikt Kant). Glöm inte att markera hålen för selen på rätsidorna. Observera att mönstret är inklusive sömnsmån ~1cm.
  2. Sy knapphål eller slå i öljetter för bandet som ska löpa i kanalen högst upp på åkpåsen.
  3. Sy ihop överdelen av fotsäcken räta mot räta, dvs lämna öppet hela nederkanten. Sy, från rätsidan, en stickning en liten bit in på fotsäckens överdel.
  4. Sy fotsäckens hål för selen.
  5. Sy fast ändarna på bandet som skall löpa i kanalen på åkpåsens överdel. Glöm inte att trä ut det genom hålen innan du syr fast bandet i båda ändar.
  6. Vik åkpåsen omlott och markera ut vart du vill ha knytbanden (knytband är ej nödvändigt, men bra när bebisen blir lite större och rör sig mer). Jag syr fast knytbanden på utsidan av fleecen på ena sidan och lägger med banden till motsatt sida när jag syr ihop hela åkpåsen.
  7. Lägg fotsäckens trikå-rätsida mot åkpåsens trikå-rätsida och därmed åkpåsens fleece-rätsida mot fotsäckens fleece-rätsida. Fotsäcken skall alltså ligga mellan åkpåsens två tyglager räta mot räta. Lägg med eventuella knytband.
  8. Sy ihop hela åkpåsen, men lämna en öppning om ca 10 cm för att kunna vränga rätt åkpåsen.
  9. Vräng rätt åkpåsen och sy kanalen till bandet högst upp. Se till att bandet ej fastnar i sömmen.
  10. Sy en stickning kring hela åkpåsen dock ej högst upp där kanalen är.
  11. Sy hålen för selen på åkpåsen och sprätta upp dem.
  12. Klart!

7 kommentarer:

Jonglören sa...

Vad snäll du är som delar med dig av dina godisbitar :-)

Villa Nystuga sa...

Ja, det är bara att dyka ner i påsen. Det kommer att fyllas på allt eftersom :)

Anonym sa...

hur mycket tar du för att sy en åkpåse ?

Villa Nystuga sa...

Anonym: Skicka mig ett mail på skrotdesign@telia.com :)

Familjen skogstokig sa...

Vad roligt att mitt gamla mönster (med en del modofieringar)äntligen hittat nån som tar tag i det ioch gör en digital variant!

Villa Nystuga sa...

Ja, tekniken går framåt ;)

Eskimo sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.