torsdag 4 februari 2010

Mmmm....Mera Mössor i Moln

Nu är det mössväder i alla högsta grad och det är verkligen jättekul att så många vill ha SKROT-mössor. Molntyget är helt klart det som dominerar, men jag är lite restriktiv att sy mössor av det eftersom jag bara har interlock hemma. Tycker att mössorna tappar formen ganska lätt då tyget töjder sig lite väl mycket och sedan inte går tillbaks. När man tvättar mössan så får den ju tillbaks sin ursprungsform, men att sy mössor i jersey är nog avsevärt mycket bättre. Får bli att beställa hem lite från JNYdesign framöver, men det är mycket man skulle vilja ha...

Många mössor har det blivit under de senaste månaderna och här nedan ser ni några som är ska iväg till Göteborg. Tyvärr har beställarna fått vänta mer än skäligt länge på dessa så om just ni läser det här inlägget, känner igen mössorna och bor i göteborgsområdet så vet ni att dom dyker upp som presenter från SKROTdesign på posten lite senare denna vecka!

Mönster:
Eget SKROTmönster (basmönster från Hue med kryds-top, storlek 80-104 från "Blødt børnetøj")

Material:
JNYdesigns underbara molntyg

11 kommentarer:

Amy sa...

åg den i brunt och randigt tyg skulle jag vilja ha!

OttoPippi sa...

Ska hålla utkik efter små människoknoppar prydda med dessa härliga mössor på gatorna här framöver :-) :-) Grymt snygga!

Mina tjejer har en del mössor i interlock. Inte helt fel att de töjer sig ibland för mössorna blir väldigt långlivade :-). Jerseyn känns så tunn ibland också....

Linzan sa...

Du är så duktig!!! :) Jag kommer nog också med en beställning på byxor, de är ju helt underbara!!

Gulludden sa...

Vilka fina mössor du syr! Såg att du hade varit in på min blogg, kul! Första tygerna som kommer hem är turkosa med orangea kaniner, lila med gröna kaniner och svarta med turkosa och cerisa kaniner. Dem väntas komma hem i mitten av februari. Hojta till om du är intresserad :o). Mvh. Jessica

Villa Nystuga sa...

Amy: Det finns mera tyg ;)

OttoPippi: Visst kan det vara bra att dom töjer sig, men jag tycker det blir lite väl mycket ibland. När jag gör mössmönster tex 50/52 så multiplicerar jag mellanstorleken, 51 med 90% och tar den bredden på mössan. Kanske kanske aningen för tight? 95% passar kanske interlock bättre? Kul att du gillar dom ialla fall :)

Linzan: Klart att F ska få ett par byxor! Färgönskemål och storlek så ska jag fixa det. Han har ju ännu inte fått något paket av tant C ;)

Gulludden: Jag ska gå in och kika på tygerna igen. Tycker det är jättekul att ni trycker upp egna motiv som inte massproduceras. Tack för komplimangen om mössorna :)

Kia sa...

Superhärliga mössor!!

Anonym sa...

Tusen tack vännen :) Barnen kommer bli tokavundsjuka när fröken kommer i sin fina brun/röda molnmössa ;)

KRAM!

Villa Nystuga sa...

Evelina: Åh, vad kul att du blev nöjd :)

Katrin sa...

Snyggt med mudd på mössan!

Amy sa...

Hur gör man om man ska beställa av dig då? :)

Villa Nystuga sa...

Amy: Då slänger man iväg ett mail till skrotdesign@telia.com och så brukar det ordna sig! Förresten. Jag håller på att testsy en suflett till syskonsitsen så TACK för tipset du gav :)