lördag 27 februari 2010

Lördagsgodis - Mönster till P&T-dynor

Då var det lördag igen och godispåsen är given så här på kvällskvisten. Det jag tänkte dela med mig av idag är ytterigare ett mönster som har varit efterfrågat, dynor till P&T-vagnar. Tyvärr så har jag inte mönstret till deras senaste modell, Vibe, men jag hoppas på att få tag i det framöver. Däremot så passar nedanstående mönster till E3, Classic, Sport och Dash så har du någon av de modellerna så är det bara att ta fram tyg och sax och piffa till vagnen! Kanske en fårfäll nu när vintern faktiskt ser ut att hålla i sig ett tag till eller varför inte ett par dynor i ett härligt färgglatt vårigt tyg? Vill man kunna utnyttja dynorna vid lite olika väderlekar så kan man ju sy med tex fleece på ena sidan och ett vanligt bomullstyg på den andra. Ett snyggt frottétyg är både praktiskt och behagligt under sommarmånaderna så här är det bara fantasin som sätter gränsen :)
  1. Rita av och klipp ut mönsterdelarna MVK (Mot Vikt Kant) i två tygstycken, dvs fram- och baksida samt i vadd eller tunnare skumgummi. Markera hålen för selen på ena tygets rätsida. Observera att mönstret är exklusive sömsmån.
  2. Enklast (och enligt mig även snyggast) är att sy ett snedslåband runt dynan istället för att vändsy. Då behövs heller ingen sömsmån.
  3. Lägg ena tygstycket med avigsidan uppåt, därefter vadd/skumgummi och sist det andra tygstycket med rätsidan uppåt. Nåla ihop.
  4. Sy ihop alla tre lager med snedslåband.
  5. Sy hålen för selen och "viksömmarna" (sömmen gör att dynans passform blir bättre i sitsen och är markerad med en gråstreckad linje på mönstret).
  6. Sprätta upp hålen för selen och sedan är det KLART!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Är flitig FL-hängare och vill bara säga SUPERTACK för all inspiration och generositet. Tittar så gärna i din blogg och önskade att tiden räckte till mer så jag åxå hann sy lite mer. Det är sååå inspirerande. hälsn/ "bohusbebis"

Villa Nystuga sa...

Kul att du hittat hit och att du gillar det du ser :) Kul också att mönstren blir uppskattade. Allt blir ju så mycket trevligare om man delar med sig av sina godbitar.

Håll utkik här på bloggen efter mönster till bakstycke på P&T-vagnar!

Zara sa...

hej! tack för en skitbra sida!! sitter och tittar efter din baksida, har det kommit någon än?:) mvh Zara

Villa Nystuga sa...

Inget bakstycke ännu Zara, men den som väntar på något gott... ;)

Jovicar sa...

Tack för mönstret till sittdyna.Har nu sytt min första.

Glad Påsk....

Caroline sa...

Åhh precis vad jag letar efter =)
Tror du att detta mönster kan massa en babytravel (3hjul)?

Villa Nystuga sa...

Jovicar: Åh, vad kul! Hoppas du blev nöjd :)

Caroline: Jag har tyvärr ingen aning hur mönstret passar andra vagnar. Kruxet är ju längden på rygg och sits. Vet att P&T är ganska långa i ryggen...

Jennie sa...

Tack så hemskt mycket för inspirationen och för att du delar med dig av mönstret till en syamatör. Nu har jag gjort 3(!) olika dynor till min P&T! Toppensysselsättning när man är sjukskriven och bara väntar på bebben.

Villa Nystuga sa...

Jennie: Se där ja! Kanske bebis får en hel kollektion dynor till sin vagn innan h*n bestämt sig för att kika ut ;) Lycka till!

Anonym sa...

Precis vad jag letat efter!
Hur mycket tyg rekommenderar du att köpa så det räcker till 1?
Hur många cm snedslå?