fredag 5 februari 2010

Mysigt i rosa

För knappt två år sedan drog familjen upp till Norrland på lite semester. Eftersom det var mitt i vintern och vi skulle byta flygplan flera gånger och kryssa mellan olika gater så sydde jag en åkpåse till vår dotter som hon skulle ha i babyskyddet. Tanken var att det kunde vara bra att ha istället för att ta på och av en overall och bättre än en filt som bara skulle glida av. Idag är jag så glad att jag testade, för åkpåsen är suverän och används just nu till vår andra dotter. Ännu roligare är att jag har fått sytt upp flertalet åkpåsar till andra små underverk och bäst av allt är att beställarna verkar vara jättenöjda!

När jag så fick frågan om jag kunde sy något till en liten flicka så föreslog jag just åkpåsen. Praktisk nu när det är vinter och kallt och så vet man nästan med 110% säkerhet att ingen annan ger en liknande present. Åkpåsen kan också användas under lång tid. Jag har haft min upp till att våra princessor varit runt 7-8 månader.

Det svåraste är dock när beställaren ber mig att välja tyg. "Jag vill gärna ha något som går i rött eller rosa eftersom det är en tjej" eller ännu svårare "Barnet är inte fött ännu så det vore bra om du har något neutralt". Samtidigt som det är svårt och nervöst så är det också lite roligt och pirrigt att få räcka över något som beställaren inte kunnat föreställa sig på förhand. Just den här åkpåsen fick bli i rosa fleece med ljusrosa hjärtan och innertyget i rosa-vit randig trikå. Knytbanden gjorde jag av trikåtyget då jag ville testa att se hur det blev med "repade" band. Till just den här åkpåsen passade det jättebra. Restultatet blev väldigt mysigt och ombonat om ni frågar mig och beställaren blev jättenöjd!


Mönster:
Eget SKROTmönster med inspiration av Knodd och Fjant.

Material:
Fleecetyget har legat på min tyghylla ett bra tag så det kommer jag tyvärr inte ihåg vart jag köpte. Nu när det första gången används så är jag glad att det faktistk finns en ganska stor bit kvar. Trikåtyget är en stuvbit från Ohlssons tyger i Karlstad och även av det tyget finns det en bit kvar.
Nu är jag föräldraledig med vår minsta dotter, men annars så arbetar jag i Karlstad. I väntan på bussen som ska ta mig de 10 milen hem så brukade jag göra ett besök hos Ohlssons tyger och då med siktet inställt på deras stuvlåda med trikå- och fleecetyger. Nu är det mer sällan som man kommer iväg till stora staden och jag måste säga att jag saknar att få rota runt i tyglådorna. Inte för att jag behöver nya tyger, men det är ju såååå kul att få klämma och känna och ibland (läs lite för ofta) få med sig några meter hem :)

2 kommentarer:

Nilla sa...

Vilken gosig åkpåse! Hur har du gjort de fina knytbanden?

Villa Nystuga sa...

Nilla: Kul att du gillar åkpåsen! Knytbanden har jag helt enkelt gjort genom att klippa ut en remsa i trikå (samma trikå som fodret i det här fallet) vikt den på mitten och sytt stickningar i bredd längs hela remsan. För att få banden repiga så får man klippa längs båda sidor så att tyget repar upp sig lite. Snyggast blir det när man tvättat banden.