måndag 10 maj 2010

Romantisk solhatt

Jag fick en förfrågan om en solhatt till en liten tjej som i veckan skall ut och resa med sin familj. Mamman har en helt underbar inredningsblogg samt ett otroligt intresse för snygga kläder. "Lite" nervös var jag när jag överlämnade SKROThatten igår.

Mammans inredningsstil går helt i det romantiskt vita lantliga och hennes tygval stod mellan tre olika tyger ur mitt galleri (VB-022, VB-023 och VB-039). När solhatten var färdig var den en kombination av samtliga. Det vitblommiga på utsidan, det grönblommiga på insidan av skärmen och det rosaprickiga som foder. I den lantliga stilen förekommer bland annat en hel del spets varför jag valde att pryda solhatten med en spetskant. Resultatet blev en somrigt romantisk solhatt som fick mycket väl godkänt!

Lilltjejen som skall ha solhatten är 1 1/2 år så "lufthålen" på sidorna fick även fungera som fäste för praktiska knytsnören. För att hatten skall kunna användas även utan snören drog jag dem helt enkelt bara genom hålen utan att fästa ytterligare. Där sitter dom tillräckligt hårt för att inte glida ur, men med lite pill så kan dom lätt tas bort.

Mönster:
Eget SKROTmönster

Material:
Blommiga tyger inköpta på Hemtex för 2-3 år sedan. Spets från gömmorna.

3 kommentarer:

Sandra -Vildkatten sa...

Åhhh den var ju jättefin.

Anonym sa...

Alltså, det är den finaste solhatten ever! Mamma och Nea är så nöjda!

Kram

Villa Nystuga sa...

Tusen tack snälla ni!

Linda: Kanske man kan få be om en livebild från semestern? :)