lördag 22 maj 2010

Hjälp med vågig kant i trikå

Jag lyckas inte få till kantningen med min nya maskin utan den blir vågig när jag syr i trikåtyg. På min maskin, Janome DC 4030, har jag läge 0-3 för pressarfotstryck där 3 är det normala och 0 och 1 är för strechiga tyger. Trots att jag ställde in maskinen på läge 0 så vågar kanten sig. Jag sydde med smal dubbelnål för trikå och med stygnlängd 3. Kan någon hjälpa mig med vad jag kan justera ytterligare???

Tygerna jag sydde i är uggletyget från Znok i bomullstrikå och rundstickad bomullstrikå från JNYdesign. Jag overlockade fast det gula kantbandet innan jag vek över och stickade ner med dubbelnålen. Kanske är det där felet ligger? För högt pressarfotstryck på overlocken? Jag märkte dock inget på tyget efter jag overlockat, men kanske det blev mer uppenbart när jag stickat ner kantbandet? Det är ju det gula tyget som töjer sig gent emot uggletyget. Tips någon?

4 kommentarer:

ND sa...

Det första jag tänker är att pressarfoten trycker för hårt. har du möjlighet att justera detta så den pressar lättare och därmed inte pressar ut tyget samtidigt som den syr? Den gula trikån, har du sytt fast den trådrätt eller avigt? Om du sytt den på det stretchiga hållet, testa att klippa den på andra hållet, alltså uppifrån och ner ist för från vänster till höger för att få den mindre stretchig. Jag har samma problem, men för mig beror det på pressarfoten. Jag kan inte justera den på min maskin, den är alldeles för hård, det stör mig otroligt. Jag får lyfta lite lätt på den när jag syr. Nu blev det långt, hoppas nått hjälpte. ;)

Anonym sa...

Kantbandet (helst muddtyg iaf stretchigt) ska vara 20-25% kortare.

Nilla sa...

Har aldrig lyckats bra med att kanta med interlock, föredrar muddväv eller jersey med lycra. Nåväl, testa att höja diffmatningen på overlocken när du syr fast remsan, så håller den in lite där om vanliga maskinen sedan drar ut tyget. Lågt pressarfotstryck har du ju redan. Öka stygnlängden när du att med tvillingnålen. Testat 4.0 istället för 2.5?

Villa Nystuga sa...

Tack för tipsen! Jag ska med glädje testa era förslag :)