måndag 11 januari 2010

Värmande åkpåse

Kung Bore håller Sverige i ett stadigt grepp, men säga vad man vill om kylan. Det är i alla fall otroligt vackert att kika ut på ett snötäckt Värmland som omges av en blå himmel och en strålande sol! Sedan att man själv ligger inne med feber och hostar tillsammans med äldsta dottern det är ju en annan sak...

I slutet av förra året fick ett par kompisar en underbar liten kille och självklart så skulle huvudpersonen får ett SKROTpaket. Jag har tidigare bloggat om åkpåsar och härom dagen fick jag reda på att lilltjejen som fick det här paketet nu använder min systersons åkpåse. Jättekul att det man syr uppskattas och när en trebarnsmamma säger att det är ett suveränt plagg, då blir man extra nöjd :)

Åkpåsen är i värmande fleece och fodrad med trikå för att det inte ska bli så statiskt mot barnet. Personligen så föredrar jag inte tjocka overaller på små barn utan kör hellre lager-på-lager-principen och då är en åkpåse perfekt. Längst upp finns en dragsko så att man kan skydda barnet om det blåser eller regnar när man går i och ur bilen. På sista bilden syns hur jag fäst bandet så det inte riskerar att åka ner i ansiktet på barnet. Små barn somnar ju lätt i bilen så därför ska det ju vara lätt att knäppa upp åkpåsen om barnet fortsätter att sova när färden är slut. Enka knytband tyckte jag fungerade bäst då de inte gör något väsen av sig när de knäpps upp så som kardborre och så sliter de inte i tyget som både kardborre och tryckknappar kan göra. Det finns massor av sätt att göra en åkpåse på och det här är mitt :)


Mönster:
Eget med inspiration av Knodd och Fjant.
Material:
Blåvitrandig trikå från lokal sybutik och blå fleece från IKEA.

6 kommentarer:

OttoPippi sa...

Den ser verkligen proffsig, varm och skön ut!!! Snyggt!

Ha det bra önskar en annan värmlänning i exil...

Nilla sa...

Vilken fin och mysig åkpåse!!

Villa Nystuga sa...

Kul att ni gillar den :)

Picabo sa...

Superfin påse och mycket snyggt tygval! Såg att du skrev om den första åkpåsen att den blev lite kort, hur lång och bred gör du den?

Wcollection sa...

Kanonfin du vill inte dela med dig av lite tips? hade verkligen behövt en till lillkillen i denna kyla!

Villa Nystuga sa...

Tackar och bockar för era snälla kommentarer :)

Jag har lovat att lägga ut mönstret till åkpåsen och det verkar vara dags nu ;) "Jag ska bara" först....