söndag 10 januari 2010

Min första body

Om en knapp vecka är det beräknat att några kompisar skall få en liten flicka. Då de har en son sedan tidigare var det flesta bebiskläderna blå och nu ville de gärna ha med sig något i rosa. En omlottbody stod på önskelistan, men hur skulle jag fixa det? Hade inget mönster och som jag har dragit mig för att kanta i muddväv och trikå. Letade och letade efter mönster, men kunde snart konstatera att de flesta ritat egna. Då kom min räddning. Pappas kusinbarn har varit hos oss i nästan två veckor och vad läser hon om inte Mode och design i Luleå. Med ett vanligt bodymönster som bas och en verklig omlottbody vid sidan av så fixade S detta med glans. Tusen tusen tack min vän! Nu ska jag förstora upp mönstret och tror mig faktiskt ha lärt mig lite för att kunna rita ytterligare några varianter på bodys :)

Resultatet blev faktiskt över förväntan. Jag har länge bävat för att kanta i muddväv och trikå och av någon knäpp anledning så töjde jag muddväven för hand, bara på måfå, och det blev jättebra! Något var ju bara tvunget att gå fel och ja, fel och fel, men jag hade nog aningen för högt pressarfotstryck när jag kantade med dubbelnålen. Hörnet på ena omlottdelen töjde sig därmed lite väl mycket för att det skulle bli jättesnyggt (ni ser det på bilden nedan), men för att vara första försöket så får det godkänt. Sedan ska jag nog sy ihop hörnen på kantbandet innan jag syr fast det på bodyn. På så vis så blir det ju inte så tjockt med alla invik. Tryckknapparna orkade inte med att fästa igenom alla lager så det fick bli att sätta dem ett snäpp längre in. Återstår att se hur passformen på bodyn är när den lilla får möta världen. Byxorna fick följa med av bara farten :)

Tyvärr blev färgerna lite missvisande på bilden nedan. Jag glömde att fota när det var ljust utomhus så det fick bli att rigga bygglampan inomhus, men det gör inte alls färgerna rättvisa. Den rosa velouren är verkligen jätterosa, mer ceris skulle jag säga och återfinns även på bodyn i den mörkaste stjärnan.


Mönster:
Egna i storlek 50 och som jag hoppas på att bodyn ska ha bra passform!

Material:
Stjärntyget är det samma som singoallaklänningen jag sydde som tidig julklapp. Det och velouren kommer bådea från Ohlssons tyger i Karlstad. Mudden är från en utförsäljning i Forshaga tidigt förra våren.

7 kommentarer:

Amy sa...

Blev ju hur fint som helst!

Fangoria sa...

Åh jättefin! Du har all anledning att vara nöjd!

Villa Nystuga sa...

Tack så mycket :)

OttoPippi sa...

Stort grattis till din första skitsnygga body!!! Så kul med så lyckad sömnad på första försöket. Jag har också dragit mig för bodies....

Helena sa...

Jättefin body!

Anna sa...

Den blev ju jättefin! Jättefint tyg också. Gillar både stjärnor och rosa :-)

Villa Nystuga sa...

Tusen tusen tack snälla ni. Jag hoppas verkligen att det är bra passform på bodyn också så att jag kan börja fila på lite större storlekar.