lördag 9 januari 2010

Syskonklänningar

Min ena kusin kom på besök en dag och undrade om jag kunde hjälpa henne att förlänga en tubklänning som hon gjort på slöjden. Läraren hade klippt till den på tok för kort, men med lite hjälp och trixande så blev den lagom lång igen. Samtidigt så väcktes idén med tubklänningar även till mina två små döttrar.

För ett par år sedan köpte jag ett svart tyg med stora vita prickar på som faktiskt är en riktig favorit i tyghyllan, men hittills har det bara blivit en liten kjol av tyget. Tyvärr köpte jag inte så mycket så nu när jag klippte till två tubklänningar så blev det ytterst lite kvar. Visst jag har ett i turkos med vita prickar, men just den här svartvita varianten är snäppet snyggare. För att klänningarna skulle hänga kvar så fick det bli ett par hängslen och jag valde att lägga dom i kors bak i ryggen fästa dom med knäppfästen fram. I huvudet hade jag föreställt mig svarta hängsleband med mindre vita prickar, men något sådant tyg fanns varken i mina gömmor eller på den lokala sybutiken. Lite bredare svart snedslå fick det bli istället och det funkade ju det med. Jag är hur som helst jättenöjd med resultatet. Enkla, lekvänliga klänningar som går att matcha med en snygg tröja och ett par leggings. Eftersom klänningarna går i svartvitt så är ju kombinationerna med andra färger mer eller mindre hur många som helst. Storleksmässigt så är det en modell som växer med ganska länge och sådana plagg är ju väldigt tacksamma.

Äntligen har jag också fått tillbaks min privata dator med Photoshop så nu blir det förhoppningsvis lite snyggare bilder framöver. Ska försöka lära mig att göra så som Blomma åker vagn gör med sina bilder :)

Mönster:
Eget och ett väldigt enkelt sådant. En rektangel med mudd uppe och nere.

Material:
Svartvit trikå med prickar, svart mudd och svart snedslå inköpt på en lokal sybutik. Knäppfäste från gamla hängslen.