tisdag 8 december 2009

Klart att det ska vara rosa!

Jag är allt som oftast emot det här med att det SKA var blått till killar och rosa till tjejer, men i det här fallet har jag faktiskt gjort ett undantag. Min syster ville gärna ha med sig något till en av sina kompisar som fick en liten tjej för ett par veckor sedan. Till saken hör att detta lilla underverk har två äldre syskon. Två killar. Hon kommer säkerligen att få ärva massor av sina bröder så visst är det väl inte mer än rätt att hon får något i rosa också?

Jag fick helt fria händer vad gäller både färger, tyger och vad paketet skulle innehålla och det här var vad jag valde: ett par vantar med matchande filt i det helt underbart mjuka fleecetyget jag köpte förra veckan. Självklart så följde det även med ett par värmande innervantar av fårskinn!

Mönster:
Eget

Material:
Rosa fleecetyg med stjärnor från Ohlssons tyger i Karlstad, fårskinn från IKEAs Ludde och mudd från en tygutförsäljning i Forshaga.

+++:
Det här var första gången jag kantade något med muddväv och gick faktiskt över förväntan. Jag använde mig av dubbelnål, och även det var premiär. Hela settet blev riktigt mysigt och vääääldigt rosa ;)

---:
Jag nålade aningen för glest så dubbelnålen missade muddväven på några ställen, men det gick gick ganska lätt att fixa till utan att det syns. Sådana här missar tar ju dock en hel del extra tid.
Det största minustecknet var att dubbelnålen gick av! Jag kan inte förstå varför. Den var ju helt ny och jag sydde inte över några tjocka partier. Helt plötsligt så börjarde det att kärva lite och PANG så gick ena nålen av och träffade mig på näsan. Tack och lov så fick jag den inte i ögat. Blir att köpa en ny dubbelnål imorgon, men frågan är varför gick den av???

5 kommentarer:

Fangoria sa...

Åh vilket härligt rosa set!!! =) Ser jättegosigt ut!
Tyvärr inga tips om varför dubbelnålen gick av...

Villa Nystuga sa...

Fangoria: Tack! Nä, det där med dubbelnålen begriper jag mig inte på. Det får bli att sy ingen så får vi se om det blir samma fenomen en gång till. Gör om, gör rätt :)

jonnakaos sa...

Du avanserar :) kantade för ett tag sedan en tröja med muddtrikå. ganska knivigt men dock utan att nåla... Gick bra på andra försöket... Inte så dukctig på att följa instruktioner kan man säga.
Tänkte bara på du glömde inte ändra pressarfoten och trådspänningen. För har du för spänd tråd kan det bli jävligt tajt.
Kram kram

Lina sa...

Så mycket fiffigt här var!
/Lina

Villa Nystuga sa...

Jonnakaos: Jo, det går sakta men säkert framåt ;) Trådspänningen ändrade jag, men inte pressarfotstrycket. Det ska jag absolut testa nästa gång. TACK!

Lina: Åh, tack. Kika gärna tillbaks :)