fredag 4 december 2009

Fårskinn till barnvagn

Jag får en del frågor om fårskinn till barnvagnar så här kommer mitt tips på hur du väldigt enkelt kan fixa ett själv :)

Jag köper fårskinnet LUDDE från IKEA. Det finns i både en grå korthårig och en vit långhårig variant. Därefter lägger jag barnvagnsdynan på skinnets baksida, ritar av och markerar även hålen för selen, tar fram en kraftig sax och klipper. Sist men inte minst så väljer jag en lämplig plats utomhus där jag kan skaka, skaka och skaka fårskinnet så att all lös ull släpper. KLART! Inte ett stygn med nål och tråd behövs eftersom skinnet inte repar sig.


Två x Ludde till vår Dash

13 kommentarer:

Amy sa...

vad fint :). Dock har jag ingen dyna att klippa efter :(

Villa Nystuga sa...

Amy: Jag ska lägga ut mönstret här på min blogg. Min syster har en Sport så jag vet att dynan även passar till den :)

Sarah Nord sa...

Lägger denna i favoriter! Vad smart med fårskinnen! Jag har två såna där grå fårskinn till min P&T Sport, men inte har det ringt någon klocka att jag kan klippa till dem inte =) Det blir mitt nästa projekt. Nu väntar jag på mönster till sittdynor =) Kommer också följa din blogg! Kram /Sarah

Villa Nystuga sa...

Sarah: Kul att du gillar min blogg! Japp, mönster kommer förhoppningsvis under dagen :)

aspås sa...

Tack för en väldigt fin sida med tips och idéer!

Villa Nystuga sa...

aspås: Trevligt att ytterligare en ute i cyber har hittat hit :) Jag är relativ ny på det här med att sy så det är väldigt kul när man får positiv kritik. Tyvärr så har jag inte all den tid jag önskar, men så är det ju när man har två små barn :)

Krimskrams sa...

Så otroligt smart! Det ska jag prova, men först måste jag ju ha vägarna förbi ikea :-)

Roligt att du har hittat till min blogg och kul att även jag fick en ny blogg att följa!

Malin Sunde sa...

Hej! Så fin och ombonad vagnen blir med Luddes hjälp. Har du fäst skinnet i vagnens överkant?

Mvh, Malin (fick min P&T igår, dynorna efter ditt mönster är klara sen länge, ska bara klippa hål för selen. Vindskyddet är på g, nu kan jag mäta exakt var knapparna och förstärkningarna ska sitta)

Villa Nystuga sa...

Malin: Åh, vad kul att man kan vara till hjälp! Fårskinnet är så styvt i sig så det behövs inte fästas upp. Väääääldigt smidigt ;)

Lotten sa...

Vilket bra tips att klippa till ett fårskinn så det passar som dynor.
Har en sport och har inga dynor att rita av. Kan inte heller hitta mönster till dem. Har för mig att jag sett det någonstans... Kan du tipsa om vart?
Sparar din blogg som favorit.

Crazyangel [mamma till Milton&gravid] sa...

Bra tips!

madde sa...

Va smart :) Får komma ihåg detta tills nästa vinter..

Chamomilla sa...

Vill bara tacka för ett super bra och enkelt tips!
http://chamomilla.se/2011/11/29/wawawoom/