måndag 7 december 2009

Det är insidan som räknas

Ibland kan det allra enklaste vara svårt att få till. I alla fall när man är krasslig och hostar, hostar och hostar. Nu har jag hur som helst sytt mina första vantar.

Båda våra döttrar är riktigt frusna av sig, en egenskap i direkt nedstående led från deras mormor och mor, och då speciellt om fötter och händer. De vantar med fleecefoder som finns ute på marknaden hjälper föga. Ullsockar har heller inte hjälpt utan fötterna är ändå som ispiggar. Tyvärr så har ju småbarn även en tendens att tråckla ut händerna ur filten när de ligger ute och sover och även om de har vantar på sig så blir de ju kalla. Vad ska man då fodra med? Ludde så klart! För att det inte skulle bli allt för tjockt så klippte jag ner ullen till hälften och den är fortfarande väldigt gosig.

En annan sak som jag ofta funderat över är varför alla vantar är så korta i skaftet? Även om man har vanthållare på så blir det ju ibland både glip och "vante av". Låååång mudd stod därför på min måste-lista.


Härliga moln på utsidan, men det är den varma insidan som räknas

Mönster:
Eget, storlek 0-3 månader

Material:
Rosa molntyg från JNYdesign, fårskinn från IKEAs Ludde som blev över efter barnvagnsdynorna och mudd från en alldeles underbar tygutförsäljning i Forshaga i våras. Hur mycket enfärgad mudd och trikå som helst till vrakpriser. Me like :)

+++:
Kul att göra något som går relativt fort, är lätt att variera och att man får användning av alla små stuvbitar som blir över från andra projekt. Återstår att se om lilltjejen håller sig varm om händerna, men först måste jag nog göra ett par vantar i lite större storlek. Dessa uppskattar jag till 0-3 månader och då vår yngsta dotter är 6 månader så blir det att fixa ytterligare ett par :)

---:
Hmmmm...Ja, det skulle vara denna envisa hosta som inte vill ge sig :(

Inga kommentarer: