fredag 25 december 2009

Värmande hjärtan

I år hade vi min mormor och morfar här på julafton och jag fick i uppdrag att fixa en julklapp till mormor. Inte lätt att ge henne något då hon, som de flesta mormödrar, har det mesta som hon behöver och även en tendens till att spara på ALLT! Inte åt sig själv utan mest åt barn, barnbarn och barnbarnsbarn om-att-ifall vi kan tänka oss att fatta tycke för något. Allt som oftast inte, men nu det sista har hon skickat med mig tyger och knappar i massor :)

Jag arbetar inom elsäkerhetsbranchen och vet att min mormor bland annat har en gammal värmedyna som hon gärna använder när hon vilar. En totalt livsfarlig sängvärmare om ni frågar mig. Många, många har börjat brinna så hiva ut dom genom fönstret om ni har några där hemma och gör som jag. Sy en vetevärmare :)

När jag var gravid med vår äldsta dotter hade jag ett vetebälte från Lundmyr of Sweden. Den första vetevärmaren som jag sett som var sydd i sektioner och hade ett bälte med kardborre. Bara en liten detalj som fattades för att göra det perfekt, nämligen resår för att kunna dra till bältet lite hårdare så det fick det bli på min variant. Sedan ville jag ju ändra lite på form och utseende och även tillsätta lite mer färg. Resultatet blev ett svart bälte med kardborre och resår. Själva vetevärmaren sydde jag i fyra sektioner så att vetet inte rinner över till ena kanten som det lätt gör på "traditionella" vetepåsar. Vetevärmarna blir ganska varma så ett tvättbart överdrag är att rekommendera och för det ändamålet valde jag en mjuk och lätt lakansväv som går att tvätta i 60 grader. Tre hjärtan i lila och vinrött lakanstyg fick det bli och jag är faktiskt riktigt riktigt nöjd. Vetebältet satt som en smäck runt midjan, men det går även alldeles utmärkt att lägga det över stela axlar. Värmen runt nacken får man då på köpet och faktum är att hjärtformen gjorde sig riktigt bra just runt axelpartiet där rektangulära vetevärmare kan kännas lite klumpiga.

Mönster:
Eget

Material:
Lakansväv från Tygfabriken i Karlstad, resår från lokal sybutik och hela vetekorn från en djuraffär.

Tusen tack morsan & jag för tipsen. Kika gärna in på deras hemsida och få inspiration av bland annat finurliga vetevärmare. Själv tänkte jag att göra ett besök hos dom irl då de faktiskt är mina grannar :)

2 kommentarer:

Jessica Johansson sa...

Hej, Jag fann din blogg på familjeliv. Jätte fin blogg, själv ska jag precis lära mig symaskinen... :) Jag stickar och virkar mest. Jag är med från Värmland :) (Arvika) Kram Jessica / Stickmamman

Villa Nystuga sa...

Jessica: Kul att du hittat hit :) Kikade in på din blogg och du är verkligen duktig på att sticka och virka. Gillade streckgubben :) Är övertygad om att du även kommer bemästra symaskinen!