lördag 5 september 2009

Working girl

Som för så många andra sybloggare så har det blivit lite glest mellan inläggen så här på sensommaren. Visst har jag sytt lite grand, men här på bloggen så har inget synts till. Här är i alla fall ett par byxor som jag sydde till vår dotter för några veckor sedan. Min man beställde ett par arbetsbyxor till tjejen eftersom de som finns att köpa börjar på strl 110 vilket är lite väl stort för vår 2-åring :)

Eftersom det inte fanns något bra tyg på vår lokala tygbutik för det här ändamålet och alla gamla arbetsbyxor ofta antingen är avklippta eller fulla i målarfärg eller andra fläckar så fick det bli ett besök på Röda korset. Ett par grå byxor som var härligt mjuka på avigsidan och lite grövre i strukturen (visade sig dock tyvärr vara otroligt sköra i tyget), ett par mörkröda jeans samt en reflexväst var det som jag fick med mig från affären. Det här med att sy nytt av gammalt har jag bara testat en gång tidigare då delar av min mormors morgonrock fick bli ett par mjukisbyxor till vår dotter. Då var det kul att se hur ett gammalt plagg kan bli något helt annat. Den här gången ska ju byxor bli byxor, men lite kul är det ändå.

Jag har inget riktigt bra byxmönster utan är fortfarande i fasen där jag provar mig fram. De byxor jag gjort tidigare är i mjukare och stretchigare tyg vilket medförde att dessa byxor blev på tok för smala. Inte tighta på något vis, men arbetsbyxor ska ju vara rymliga för att man ska kunna röra sig ordentligt i dom när man jobbar och sliter. Lösningen fick bli att bredda byxorna med en remsa på hela 4 cm, ända från upp ifrån midjan ner till bensluten. Med facit i hand blev det riktigt bra. Nu blev byxorna så som min man beställt dom, rymliga och lite större så att de även kan användas nästa år.

Basen på byxorna fick bli i det grå tyget och detaljerna i det röda. Jag tjuvkikade på min mans arbetsbyxor som hängde i källaren för att få det rätta stuket på alla fickor och knäförstärkningar. Helt likt blev det dock inte, men det är ju det som är tjusningen med att sy själv. Att kunna göra lite som man vill.

De röda jeansen var lite strechiga vilket medförde lite problem med att tyget drog sig lite när jag sydde och det blev lite vågor på överkanten av bak- och midjefickorna. Trots detta så kunde jag återanvända linningen i dess fulla längd med hällor och knapp. Ett par byxor i vuxenstrl 36 har alltså samma midjemått som ett par i ca 98 cl?!?! För att kunna justera midjan även utan skärp så lade jag in ett resårband med kanpphål i linningen. Jag fuskade dock när det gäller gylfen och hoppade över den och sydde ihop knapp och knapphål så de enbart sitter där "för syns skull".

Det här är helt klart det mest tidskrävande projektet jag gjort. Ändå så återanvände jag ju en hel del så som linning och hällor. Men, men. Det blev ju bra tillslut :)


Mönster:
Eget

Material:
Återanvända gamla jeans och en reflexväst inköpt på Röda Korset.

+++:
Att byxorna blev så omtyckta. "Titta jag fått. Titta fin!" Alltid kul när mottagaren blir nöjd och sedan att det även gick hem hos min man är ytterligare ett plus i kanten. Jag har även fått en hel del komplimanger för byxorna, men det är nog kanske mest för hela "working girl" looken :)

---:
Byxorna gick sönder i benslutet efter bara 2 timmars användning! Får klaga på dålig tygkvalité hos Psycho cowboy ;) Det får bli att laga med bävernylon, det borde ju hålla, eller? Sedan var det lite väl mycket strech i det röda tyget vilket gjorde att kanterna på fickorna blev lite vågigt. Det får bli stumt tyg nästa gång.

6 kommentarer:

Fangoria sa...

Vad tuffa byxorna blev!!

LinSar sa...

Vilka tuffa byxor.Va söt hon va i de!!
Här blir det inget sytt i helgen.Bor på¨Tingevi eftersom stora tösen är med på fotbolls cupen.
"lite" blött idag:)

SabinaP sa...

Byxorna blev verkligen riktigt fina! :D Men tror nog det är dags att jag kommer tillbaka så flickorna faktiskt får lite rosa och fluffigt i sin vardag ;)

Anonym sa...

gud så söta!!!

Sandra -Vildkatten sa...

Fina jobbarbyxor, nu kommer ni få massa gjort hemma ;)
Inte konstigt heller om jag inte kommer i mina byxor här hemma om midjan är samma som strl 98... för jag vill minnas att de kvinnliga formerna inte är så väl utvecklade så tidigt.

Nilla sa...

Verkligen tuffa byxor!! Min son är också en liten arbetsmyra och skulle verkligen behövt något liknande. Får se till att fixa det till våren!