torsdag 1 januari 2009

Väska till storasyster

Innan jul bloggade jag om presenter (kuddar och förvaringspåsar) till två av vår dotters kusiner. Även deras storasyster hade önskat sig någon hemmagjort och då fick det gärna vara i form av en väska. Tjejen går på högstadiet och att bära böckerna i en vanlig ryggsäck finns inte på karta. Jag påpekade dock för mamman att en sådan väska (á la Knåpmodern) inte är så ergonomiskt utförd för att bära skolböcker i varje dag, men dottern stod tydligen på sig och vägrade ryggsäck! Ja, så kan det vara. Antar att den tiden kommer i vår familj också :)

Modellen är som nämnts baserat på Knåpmoderns mönster. Personligen tycker jag att modellen passar många olika åldrar beroende på tygval. För en tjej i högstadiet är utseende viktigt och jag hoppades därför att tyget i Pop Art skulle falla henne i smaken. Nu i efterhand vet jag att hon blev nöjd :)

Mönster:
Modellen är baserat på mönster från Knåpmodern. Ändringarna är längre handtag och att det går att dra igen väskan med dragsko. Jag sydde även yttertyget i ett enda tygstycke för att kunna behålla helheten i mönstret.

Material:
Bomullstyger från Tygfabriken i Karlstad. Dragsko från lokal sybutik.

+++:
Väskan är kul att sy och man behöver inte ha exakt precision för att det ska bli bra. Sedan är det alltid kul att ett och samma mönster ger så olika resultat beroende på tygval.

---:
Jag har lite svårt för att få skarvarna på snedslåbanden att bli snygga. Den änden som går över den understa blir ju lite "kort i rocken" och det blir inte så snyggt. Det är ju absolut inte något som förstör väskan, men man vill ju så gärna att ALLT ska vara PERFEKT när man ger bort något som är hemmagjort.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Va fin! Gu va smart med en dragsko, å snyggt vart det me!

Efwa sa...

Supersnygg!! Förstår att den blev uppskattad. Blir sugen på att sy en till min tonåring.
/Efwa

♥ Medea ♥ sa...

...meen. jag tänkte ju skriva under med min syblogg. Nytt försök! =)
/Efwa

jenny sa...

Jättefin väska. Riktigt juste tyg också.
-jenny-