fredag 2 januari 2009

Vinterkit till nyfödd

Nu är äntligen vinterkitet till min systerson klart och en åkpåse, en mössa och en halskrage faktiskt även levererade!

Mest nöjd är jag med åkpåsen eftersom den är så praktiskt. Istället för att kämpa med overaller på en nyfödd så använder man sig av åkpåsen. Enkel i konstruktionen och så kan man snabbt och lätt knyta upp den om barnet fortsätter att sova i babyskyddet när man kommit inomhus. Halskragen är ett bra komplement till åkpåsen om man vill vara säker på att det inte ska glipa runt barnets hals. Sist men inte minst är det mössan som är ett måste även om man i det här fallet med åkpåsen kan använda dragskon för att omsluta huvudet.

Mönster:
Åkpåse: Grundmönster från Knodd och Fjant med ändringar här och där.
Mössa: Eget
Halskrage: Eget

Material:
Stuvbit i fleece och trikå från Ohlssons tyger i Karlstad. Tryckknappar, dragsko mm från lokal tygbutik.

+++:
Kul att ge bort något som man kan vara ganska säker på att ingen annan får tag på. Åkpåsen är enligt mig helt suverän.

---:
Glömde att fästa knytsnörena till åkpåsen när jag overlockade ihop inner- och yttertyget. Fick därför sy fast dom utanpå tyget vilket inte är lika snyggt.

2 kommentarer:

Bustråden sa...

Fint , bra ide med en sån åkpåse!

Familjen skogstokig sa...

kul att åkpåsemönstret lever fortfarande! Och jag gillar modofieringarna du gjort med banden och det.