söndag 4 januari 2009

Första muddbyxorna

Äntligen har jag testat på att sy ett par muddbyxor. Vet inte varför jag väntat med det så länge, men ibland blir bara vissa saker inte av.

Först ut blev ett par byxor i velour till mitt nyfödda syskonbarn. Tyvärr så hade jag inget mönster i strl 56 så jag tog hjälp av ett mönsterark från Ottobre samt andra byxmönster i större storlekar. Med lite trixande så fick jag ihop det hela, men blev inte riktigt nöjd. Kändes som om de var väldigt höga i midjan så efter att ha vridit och vänt på dom ett X antal gånger så bestämde jag mig för att ta fram saxen och korta ner överdelen lite. I skrivande stund så har byxorna godkänts av lillkillen även om han ännu inte drar så "stor" storlek som 56 :)


Mönster:
Kombination av flertalet olika samt egna idéer.

Material:
Velour och muddväv från Ohlssons tyger.

+++:
Kul att äntligen ha sytt de första muddbyxorna vilket gick förvånandsvärt snabbt!

---:
Vem hade trott att velour skulle röra sig så mycket? Inte jag i alla fall. Fick inte tyget att ligga kant i kant med mudden utan antingen var velouren över eller under muddkanten. Sedan var det vääääääldigt pillrigt att sy de små muddarna i byxbenen, fast resultatet blev ju bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis till muddbyxepremiären - det ser fint ut. Jag har för mig att jag har läst i någon sybok att det är lättare om man syr "medhårs", men själv vet jag inte för det brukar bli tvärtom hos mig.
En utmärkelse finns till dig på min blogg.
God fortsättning på nya året!