tisdag 9 september 2008

Utmaning - Hur syr ni egentligen???

Jag är i stort behov av ett syrum och har börjat fundera lite på hur jag skulle kunna förvandla vårt förråd till något användbart. Hyllor, bord, stol, belysning, lådor, symaskiner, saxar, nålar och inte minst alla tyger. Hur ska jag göra för att det ska bli ergonomiskt, praktiskt och hyfsat snyggt?

Jag skapar härmed utmaningen "Hur syr ni egentligen???" för att vi ska kunna dela med oss av våra tips och idéer när det gäller arbetsplatsen för vår kära hobby. Hur har ni det idag och hur skulle ni vilja ha det? Vad drömmer ni om och vad skulle ni helst inte vilja se skymten av nästa gång ni sätter er ner och syr? Hoppas ni vill hänga på och nyfiket kika in hos era favoritbloggare!

Alla utmaningar måste ha lite regler...
  • Svara på frågorna
  • Fotografera syhörnan, hur bedrövlig den än är ;)
  • Skicka vidare utmaningen genom en kommentar i bloggen hos de utvalda
  1. Vad gör din syhörna speciell?
    Att den är placerad i ett vardagsrum och att det under allt bråte rymms ett matsalsbord.

  2. Vilka är dina bästa tips för en bra arbetsplats?
    Jag har mina stuvbitar i banankartonger. Inte snyggt direkt, men en lagom storlek för att få plats med en del samtidigt som den inte rymmer allt för mycket. Samla alla mönster i pärmar med register. Tråkigt och tidskrävande, men väldigt smidigt när dom väl sitter där.

  3. Hur skulle du vilja förändra din syhörna?
    Hur mycket som helst! En bra stol, rätt höjd på bordet, stor arbetsyta där man får plats att rita och klippa till och inte minst bra belysning. Hyllor inom räckhåll och förvaring som öppnar för ordning och reda. Gärna en stång där jag kan hänga upp kläder som är under arbete samt en anslagstavla med bra kom-ihåg-tips.

  4. Vad skulle du mer än gärna kasta ut?
    All oordning och faktumet att jag sitter och syr där vi ska umgås med våra vänner. Ser inte så värst välkomnande ut...
    Alla blyertspennor skulle gärna kunna få ersättas med riktiga pennor avsedda för textil.

  5. Någon önskepryl som skulle göra din syhörna komplett?
    Förutom mer erfarenhet så skulle det vara kul med en symaskin som kan göra enkla broderier så som bokstäver.

  6. Vem skulle du vilja kika in hos?
    Jag är väldigt nyfiken på hur Beas barnslikheter och Nea Nobelle sitter och arbetar.


    Här sitter jag och syr idag...


    ...och här är mitt framtida syrum.
    Går det verkligen att göra något av detta?!

13 kommentarer:

fante sa...

Vilken kul utmaning :-) Den här nappar jag på genast om det är okej :-) Tyvärr hinner jag inte kommentera ditt nya rum desto mera just nu, men det har ju hur mycket potential som helst :-D

Anonym sa...

åååå vilken rolig utmaning, den hakar jag genast på!! SKa gå och fota NU och lägga in på bloggen min. så kika in där sen så får du se mitt kaos :-)

Beas sa...

Nu har jag fotat...jag har dåligt av batteri i min kamera nu så jag använde mig av bilder jag har fotat tidigare när jag tänkt visa bilder från min syhörna.

Härlig utmaning och kul att se hur alla har det.

Beas sa...

Hmmm...jag menar..."nu har jag bloggat"

Familjen skogstokig sa...

Jättekul utmaning! Hoppar jag också på. Fotar ikväll, hinner nog blogga imorrn.

♥ Medea ♥ sa...

Ditt förråd har ju oändliga möjligheter. Själv har jag dåligt med utrymme just nu men nästa år flyttar jag till Provence och ska ha en ateljé/syrum som ska bli såå bra. Hoppas jag =)
Jag gör gärna något av utmaningen i min blogg också!

Anonym sa...

Vilken rolig idé, den vill jag också nappa på, om det är okej?
Vad gäller ditt förråd så kan jag bara instämma med "min dotter och jag" ett förråd har ju hur mycket möjligheter som helst så länge det finns elektricitet och rummet är uppvärmt, svårt att nåla och sy för hand med iskalla fingrar.

p.s. ska se om jag hinner fota och blogga idag, annars gör jag det under fredagen (min lediga dag).

Anonym sa...

Nu har jag fotat och bloggat.

fante sa...

Jag har också fotat och bloggat :-)

♥ Medea ♥ sa...

Du kan väl göra en sammanställning av alla som antar utmaningen, eller i alla fall börja med det för det vore kul att kunna gå tillbaka och kolla in alla för att få idéer.

Anonym sa...

Nu har jag oxå bloggat om min syhörna :-)

Lilla Gryn sa...

Detta hänger jag på, skoj utmaning!! Jag har redan fotat innan kommentaren är postad ;-)

Anonym sa...

Jaaaaaa! Jag vill också vara med. Jag ska fotografera och lägga upp. Ska bli så kul att gå in och se hur alla ni andra har det också.