torsdag 31 juli 2008

Redo för älgsäsongen

Härom dagen fick jag en förfrågan av min syster om att sy en klänning till en tjej som fyller två år i helgen. Modell, mönster och färg fick jag välja helt själv. Sommaren är långt ifrån över, men hösten kommer allt närmare, så att sy en jättesomrig klänning gick därför helt bort. Till vardags bor den lilla tjejen i en storstad så en klänning som påminner om sommarstället på landet fick det bli. Valet föll på ett kraftigare bomullsstyg i begie med svarta konturtryckta älgar på och klänningen fick en omlottknytning. Hoppas nu verkligen att klänningen faller tjejen i smaken och att den passar.
Då det blev en hel del tyg över sydde även ett par shorts till min systerson.

Mönster:
Tunikan "Sy till barnen 0-4 år" Elsebeth Gynther
Shortsen "Nya barnkläder" Elsebeth Gynter (Avkortat byxmönster)
Material:
Kraftigare bomullstyg och kantband från lokal tygaffär.
+++:
Kul att få förfrågan att sy en present som skall resa långt bort. Väldigt nervöst dock...
Tyget var väldigt smidigt att jobba med.
Tunikan fick ett nästan medeltida utseende medan shortsen blev tuffa med det turkosa kantbandet.
---:
Kantband, kantband och åter kantband. Nybörjare som jag är så är kantbanden det som krånglar mest. Den mjuka skärningen på tunikan var jättesvår att få till och tyvärr blev det ett litet veck där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är alltid lika kul att se vad du åstakommer ;)) klänningen och shortsen ser kanon ut.

kram johanna

rino sa...

vad fint det blev med så brett band! tyget var också kul