söndag 13 juni 2010

Midsommarklänning

Visst är det kul när en beställare har idéer som man själv aldrig skulle komma på? Just det här tyget med blåklint hade jag trott skulle bli kvar i tyghyllan ett bra tag just för att jag själv inte såg potentialen i det. När så beställningen på en midsommarklänning i blåklintstyget dök upp, tänkte jag "I DET tyget???".

Med lite mailande fram och tillbaks med beställaren kom vi fram till att bryta det mönstrade tyget med enfärgade armar och och kantband längst ner. Färgen på detta fick jag äran att bestämma själv så länge som det inte var rosa. Valet föll på att ta fram den lila färgen mitt i blåklintsblomman och resultatet blev över förväntan. Ärligt talat så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att behålla den själv. Typiskt att man känner så nu när tyget nästan är slut :( Innan klänningen skickades iväg hängde den framme några dagar och kommentarerna var idel positiva. Jättekul! Hoppas nu bara att beställaren tycker likadant :)

Rent konstruktionsmässigt så testade jag med dubbla 3mm-resårband i halsringningen och ett enkelt resårband i armarna. Jag har tidigare använt mig av 5mm-resårband, men inte varit nöjd eftersom de har känts lite för kraftiga. Nu blev resultatet avsevärt smidigare samtidigt som man kan knyta resårbanden istället för att sy ihop dom. Perfekt!

Mönster:
Eget SKROTmönster med bas från Ulla Welinders "Sy og strik börnetöj 0-3 år".

Material:
Blåklintstyg i bomull från en auktion... tror jag. Enfärgat lila bomullstyg från lokal sybutik.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Å jag älskar den! Så fin!

Maria sa...

Superfin!

Gitsie sa...

Underbar sommarklänning, som klippt och skuren till midsommar. Du är så duktig vännen

jonnakaos sa...

En riktigt snygg klänning :) Riktigt kul dessutom när ett tyg man inte trodde skulle funka faktiskt blir riktigt bra.

Kram

Villa Nystuga sa...

Tack snälla ni!