måndag 5 april 2010

Påskpresenter

Våra barn är än så länge lite för små för att förknippa påsk och påskbrev med enbart godis så i år fick det bli mössor och filtar i olika färger i olika varianter. Riktigt kul att se barn som INTE vill ta av sig mössan trots att de är inomhus :)

Förresten. Stämmer det att vi gör lite olika när det gäller påskbrev runt om i vårt avlånga land? Här i västra Värmland målar vi påskbreven, fyller dom med tex godis (eller mössor och filtar) och så delar vi ut till våra kompisar. När jag var liten så klädde vi ut oss och gick runt med en korg fylld av påskbrev och så öppnade vi dörren hos våra kompisar, kastade in påskbreven, skrek GLAD PÅSK och sprang busigt därifrån. Nu, några år senare så träffas alla påskgubbar och påskkäringar vid hembygdsgården och byter påskbrev med varandra.

Mönster:
Egna SKROTmönster

Material:
Filt av vinröd supermjuk microfiber och brun interlock. X-mössan är i det populära stjärntyget från Muka tyger.

6 kommentarer:

Vimsan JBR sa...

Helt riktigt! Så gjorde jag med när jag var liten men här nere i Boråstrakten funkar det inte så... Mina barn har under de senaste åren letat påskägg hemma hos farmor och farfar... Blir inte så mycket godis heller... Skulle ibland önska att dom fick uppleva en sådan påskafton som jag själv hade som liten men möjligheterna till detta är inte så många!

Kram kram
Vimsan JBR

Amy sa...

här letar vi efter påskägg!!

Krimskrams sa...

Vilken gosig filt! Jag har aldrig hört talas om påskbrev så idag lärde jag mig något nytt. Här letar vi påskägg :-)

jonnakaos sa...

Kasta påskbrev var riktigt kul när man var liten. Tyvärr tror jag inte det är så mycket kvar av det här heller längre.
Kram

Marina sa...

Vi målade påskbrev (teckning) och gick runt och gav bort dem i utbyte mot godis.

Vilket fint stjärntyg det är på
filten, vart har du hittat det?

//Marina

Villa Nystuga sa...

Vad kul att höra hur ni andra gör på påsk. Jag hade aldrig hört talas om att man letar påskägg, så det var nytt för mig :)

Filten på bilden är i ett microfibertyg som jag ärligt talat inte kommmer ihåg vart jag köpt. Otroligt synd för jag skulle vilja ha fler metrar än de jag köpte :(