tisdag 14 juli 2009

Egna efterlängtade exemplar

Jag har ju tidigare sökt efter ett eget exemplar av boken "Sy & strik børnetøj 4-10 år" av Ulla Welinder och nu har jag den äntligen i min ägo! Även boken "Blødt børnetøj" är en mönsterbok som slutat tryckas, men som jag lyckats få tag på. Då båda böckerna skickades från Danmark så blev priset på dom mer än det dubbla mot vad de kostade när de fortfarande fanns i nätbutikerna, men men. Det är smällar man får ta ibland!

Hur har jag då lyckats att få tag på böckerna då? Jo, den förstnämnda hittade jag på danska sidan Pensum och den andra via danska förlaget Klematis. Båda böckerna var helt nya och inplastade :)

Här kommer mina tips till er som letar gamla böcker som inte trycks längre.
  • Om boken är relativt ny så kan den finnas kvar i lager hos någon nätbutik så ett första steg kan vara att gå in på tex Bokpris.se eller Bokfynd.se. Detta är sidor som jämför många av nätbutikernas priser. Ett minus med dessa sidor är dock att de visar priser för böcker trots att de inte finns i lager hos nätbutiken.
  • Kanske finns boken begagnad? På Bokbörsen.se finns massor av böcker till försäljning från både privatpersoner och antikvariat. Verkligen värt ett besök kan jag lova!
    Om det är en utländsk bok så har ju även andra länder än Sverige sidor för begagnade böcker. Tex har Danmark sidan Pensum.dk.
  • Tradera.com dyker eftersökta mönsterböcker upp titt som tätt, men var försiktig. Budande på Tradera är beroendeframkallande ;)
    Även Blocket.se kan ha en bok då och då även om det inte hör till vanligheterna.
  • Även om boken ej finns kvar hos nätbutikerna så kan förlagen ha några exemplar kvar. Detta kan vara speciellt bra att kolla upp om boken är utländsk.
  • Icke att förglömma är Google. Här dyker länkar upp till alla möjliga sidor där tex titeln på boken har nämnts. Kanske en sybloggare som har ett exemplar till salu?
  • Att annonsera i sin blogg och på andra sysidor kan ge resultat från oväntat håll. Det finns många snälla sytanter runt om i vårt avlånga land :)
  • Om man vill testa en mönsterbok så kan man ju alltid vända sig till biblioteken. Om det lokala biblioteket inte har boken i sitt sortiment så går det alldeles utmärkt att ta hem en bok på fjärrlån.

Hoppas tipsen är till hjälp för er som söker och tack alla ni som hjälpte mig i mitt sökande. LYCKA TILL!!!


Mina efterlängtade böcker

3 kommentarer:

Ett Tu Tre sa...

Så mycket boknytig information du kommer med. Pensum kände jag inte till sedan tidigare, men det finns ju en hel del olika sätt att hitta böcker som man vill ha, och så gäller det att ha tålamod. Vissa saker/böcker vill man ägahelt enkelt!

Anonym sa...

Hej!
Kul att du hittat diuna böcker. Jag vill gärna ha Ulla W bok 4-10 år men när jag söker på Pensum så var det utsålt på samtliga bokförlag. Vilket bokförlag köpte du ifrn? Hoppas på svar:)
Mvh Maria

Villa Nystuga sa...

Hej Maria
Boken från Pensum köpte jag som begagnad bok, men den var dock helt ny och inplastad så ibland kan man ha tur. Testa att söka bland begagnade böcker och om den inte finns idag så är det bara att testa imorgon igen. Trägen vinner!
Lycka till :)