onsdag 1 juli 2009

Flodisklänning

Så har även jag satt saxen i flodhästtyget från Jofotex. Först ut blev en limegrön singoalla till min dotter.


En nyvaken tjej i sin flodisklänning

Mönster:
Singoallaklänning i storlek 1-2 år från "Sy og strik börnetöj 0-3 år" Ulla Welinder.

Material:
Limegrönt flodhästtyg från Jofotex.

+++:
Jag gillar verkligen singoallaklänningar och det här mönstret ger en enkel och härlig modell. Lite kul också med den limegröna färgen då de flesta andra klänningar man köper är i mer "traditionella färger" så som rött, rosa eller lila. Självklart också kul med något som ingen annan här omkring har.

---:
Hur fixar man svängen i armhålan med overlocken?????? Det blir ingen snygg söm på avigsidan utan en del av den går utanför tyget :(

Övrigt:
Den 11 juni blev vår dotter storasyster till en liten tjej :)

5 kommentarer:

Botilda sa...

Grattis till både storasyster och lillasyster!

Svängen i ärmen får man till efter lite träning. Ett tips från min syfröken var att låtsas att sömmen är rak, det vill säga sträcka tyget en aning. Annars finns ingen genväg vad jag vet, men det går. Du får helt enkelt sy ännu fler snygga singoallor ;-)

Anna-Snoddas sa...

Stort grattis till lilltjejen! Jättesöt singoalla! :)

á Yeliqa sa...

Stort grattis till nytillskottet!!! Hoppas att allt gick bra och att ni alla mår bra:)

Sömmen i ärmen är inte alla gånger så lätt att få till bra, men som Botilda sa, försök att ha tyget rakt så brukar det gå. I annat fall kan risken också vara att kniven hinner skära hål i tyget innan man har hunnit vrida tyget(som man gör på vanliga symaksiner)

Helena sa...

Jättefin singoalla!

Ett Tu Tre sa...

Stort grattis (så lite i efterskott) till den nya familjemedlemmen!

Jätefin singoalla, och precis somd e andra säger jag sträck ut tyget så det blir rakt, eller så rakt som det kan bli, trikå är ju lite töjbart!