tisdag 14 april 2009

Singer AVBESTÄLLD - Huskylock BESTÄLLD

Det svänger fort i den här branchen! Här kommer en uppdatering av mitt tidigare inlägg om ny overlock.

Uppdatering 2008-04-14 kl. 20.15
Som jag skrev tidigare idag så gjorde jag en helomvändning på overlock-fronten och beställde en Singer T14 967 DC istället för en Huskylock 905. Anledningen var, förutom det förmånliga priset, att Singern kunde sy täcksöm samt att den hade bandkantningsfot. Efter ytterligare lite googlande så blev jag mer och mer tveksam till att Singern verkligen hade bandkantningsfot som tillbehör. För att vara på den säkra sidan så skickade jag mail till butiken där jag beställlt overlocken och bad att få avvakta med ordern tills dess att dom tagit reda på vad pressarfoten verkligen var till för.

Så här på kvällskvisten ringer en kille från webbutiken upp mig efter att ha blivit "mailbombad" angående en avbeställd order. Jag ville ju vara på den säkra sidan och skickade mail till alla de tre adresser som jag hade till butiken. Inte kunde väl jag veta att det var en och samma kille som fick samtliga, men budskapet gick ju fram i alla fall ;-) Hur som helst så pratad jag en längre stund med honom och för det första så hade inte Singer någon bandkantningsfot som tillbehör och för det andra så rekommenderade han mig att istället köpa Huskylocken då det är en mycket stabilare och kraftigare maskin. Han skickade även kostnadsfritt med en tillbehörskatalog till Husqvarna Viking som förutom själva produkterna även innehöll brukshandvisningar till de samma. Så nu är jag tillbaks där det hela började och jag ska hämta en Huskylock 905 när jag kommer hem från mitt veckopendlande arbete på fredag!


Slutligen blev det en sådan här som
snart pryder mitt sybord!

Inlägg 2008-04-14 kl. 15.00
Äntligen har jag beställt en ny overlock! I förra veckan var jag inne på en Husqvarnabutik och kikade lite på modellerna Huskylock S15 och 905 som jag gjort ett tidigare inlägg om. Som många försäljare så visade damen även de modeller som kunde sy täcksöm, trots att jag klart och tydligt påtalade att jag INTE skulle köpa en sådan maskin till att börja med. Ni kan väl börja ana vart det hela slutade...

Maskinen som damen visade mig var en Singer T14 967 DC, vilken hon rekommenderade framför Huskylock 936 då den sistnämnda ansågs besvärlig att ställa om mellan overlock och täcksöm. Då priset var en klass högre än vad jag tänkt mig, så lade jag inte så mycket notis över dessa maskiner utan konstaterade istället att en Huskylock 905 var maskinen för mig.

Så idag när jag skulle lägga min beställning dyker Singer T14 967 DC upp till samma pris som Huskylock 905. Tidigare har jag inte tittat så mycket på andra masiner än Husqvarna då jag blev rekommenderad dessa. Nu blev jag dock nyfiken och ringde butiken och frågade om skillnader mellan dessa maskiner och det hela slutade i en 5-trådig coverlock från Singer samt lite tillbehör till denna och min vanliga symaskin där hemma. Hoppas nu att jag blir nöjd med valet och att jag får sylusten tillbaks igen då jag förhoppningsvis slipper en krånglande maskin :-)


Denna maskin pryder snart mitt sybord

5 kommentarer:

florin design sa...

Jag är helt övertygad om att du gjort rätt val! Jag har inte hört något gott allas om Singers overlockmaskiner men husqvarnas är det ju många som tycker om.

Ang solhattarna så syr jag dem av alla möjliga tyg-kvalitér och använder aldrig mellanlägg. Tycker att det blir jätte bra även med vanlig typ lakansväv på denna modell av solhatt

Anonym sa...

Tror ocksa du gjorde rätt med att inte ta Singern...Har själv haft en (14SH754) som nästan tog all min sylust :( Men den är nu glömd och jag hoppas du hittar tillbaks till din sy lust med din nya overlock!! :)

Anonym sa...

Jag tror du gjort helt rätt! Själv sydde jag ett år på 910 och var hur nöjd som helst medan min kompis som har Singer med täcksöm har svurit en hel del. Grattis! :-)

/Gekko

Villa Nystuga sa...

Jag hoppas verkligen att jag gjort rätt val och enligt er ovan så lutar det ju åt rätt håll :-)

Har inte hunnit testa maskinen ännu, men gör sista veckan på mitt pendlande så from måndag så ska det förhoppningsvis bli lite mer tid över!

Anonym sa...

Blev det en huskylock. Vart bestälde du den blev grymt sugen på att köpa en jag också. Vad fick du ge för den?

Jag har ju inte sytt så mycket. Tror du att man som nybörjare fixar en sådan maskin.