tisdag 31 mars 2009

Ny overlock!?

Nu får det vara nog med krångel. I helgen fick tillbaks min lånade overlock som varit inne på service, men då hade de haft sönder uppsamlingslådan :-( Ringde och dom skulle försöka få tag på en begagnad låda. Några nya delar fanns tydligen inte till en så gammal maskin... Har inte provkört maskinen ännu, men det ser fortfarande ut som om griparmen går emot ena nåltråden lite då och då. Allt krångel gör att jag drar mig för att sy med maskinen och det är ju inte alls kul. Nu får det bli en ny egen overlock!

Eftersom jag är ny inom området så är utbudet en hel djungel. Jag letade upp lite nätbutiker och frågade vilken maskin dom rekommenderade för en nybörjare. Känner att jag inte vill slå på allt för stort till att börja med och väljer därför bort de kombinerade maskinerna som även kan sy täcksöm. Återförsäljarna (av Pfaff, Husqvarna, Bernina och Singer) rekommenderade nästan alla nedanstående maskiner från Husqvarna Viking. Kikade även in på Sysidan och såg att de som hade dessa maskiner var nöjda. Hade dock varit bra om det funnits en jämförelse mellan olika modeller, men man kan ju inte få allt :-)



Huskylock S15, pris ca 3595sek


Huskylock 905, pris ca 5995sek

Förutom de 2-,3- och 4-trådiga overlocksömmarna så kan maskinerna bland annat sy kantavslutningar, flatlock, rullfåll och kantsöm. 905 kan även sy rullad krusfåll och stråveck.

Enligt återförsäljare så är det inga stora skillnade alls rent sömnadsmässigt, men 905 är en starkare och kraftfullare maskin, men frågan är om det är värt nästan dubbla priset? Har ni några tips och erfarenheter? Kanske andra maskiner i samma prisklass som slår dessa med hästlängder?

6 kommentarer:

Jenny sa...

Hej! Jag rekommenderar den maskin som är kraftigare - då blir du nog inte besviken i längden. Jag vet vart de tillverkar just 900 serierna men jag har en o är väldigt nöjd, just för att den klarar en hel del o har några roliga sömmar... Jag är visserligen oxå novis på detta men men...

Jenny sa...

Jag vet inte vart... ska det vara hahaha

Sandra -Vildkatten sa...

Jag har 901:an. Köpte den enklaste de hade i stan. Dock så fick jag ett tips av försäljaren kanske din oxå har det så. Nämligen att man inom 6 månader kunde byta upp sig och bara betala mellanskillanden. Då kunde man testa om man behöver en mer avancerad eller inte. Lycka till i köpet. Något tips för övrigt kan jag inte lämna om de båda maskinerna.

Åsa sa...

Fråga Sabina. Jag tror att dom har den billigare varianten på skolan och att den är bra.
kramar från norr.
Stort grattis i efterskott förresten.

SabinaP sa...

Hmm, det beror väl på hur ofta du använder den skulle jag säga ;P
Men lyssna för guds skull inte på mig, med tanke på hur missnöjd jag är med min symaskin :S

Villa Nystuga sa...

Tack för era tips! Ska försöka komma iväg och testköra maskinerna denna vecka. En beställning läggs förhoppningsvis under påsken :-)