fredag 21 maj 2010

Princessklänning

Det är inte ofta jag syr princessklänningar så det var riktigt skoj att få sätta sin egen SKROTprägel på det hela. Eller vad säger ni? Blir det mer princessklänning än så här?

När jag fick beställningen på en singoalla till en princesstokig tjej så visste jag först inte alls hur den skulle se ut. Jag är ju inte alls så mycket för "rosa drömmar". Eftersom jag fick helt fria hände så när på "den ska vara i rosa och singoallamodell" så valde jag bort rysch pysch. Volanger, tyll och puffärmar är ju annars karakteristiskt för en princessklänning, men det är något jag hoppar över om jag själv får bestämma.

I jakt på ett helt annat tyg så snubblade jag över ett med Disneys princessor på. Tyget var aningen tunt och om klänningen skulle bli blöt så är det risk att den blir lite genomskinligt. Som foder valde jag ett ljusrosa poplintyg med vita hjärtan. Armarna lämnade jag ofodrade.

Med hjälp av google har jag kommit fram till att figurerna på klänningen är Askungen, Törnrosa, Belle och Jasmine och jag hoppas det är rätt. Annars lär jag väl få veta det om ett par år då min dotter säkerligen kommer att gå klädd i rosa drömmar med volanger, tyll och puffärmar. Gud hjälpe mig!!! ;)


Klänningen fram...


... bak...


... och inuti!

Mönster:
Eget SKROTmönster med bas från Ulla Welinders "Sy og strik börnetöj 4-10 år".

Material:
Disneytyg från Tygfabriken i Karlstad och hjärtmönstrad poplin från Ohlssons tyger i Karlstad.

4 kommentarer:

jonnakaos sa...

Riktigt snygg du.

Villa Nystuga sa...

Tack vännen :)

Anonym sa...

Å jag gillar verkligen den här modellen!

Villa Nystuga sa...

Ja, singoallan är suverän om du frågar mig. Dyker snart upp några till här på bloggen :)