måndag 21 december 2009

Stjärnor till Pärlan

Den här klänningen är en beställd tidig julklapp till en liten tjej som går under namnet "Pärlan". Hennes mamma har valt tyget och att det skulle vara en klänning, men sedan fick jag fria händer. I och med att jag är relativt ny på det här med att sy kläder och då framför allt att sy åt andra så tycker jag det är lite läskigt med passformen. Tänk om plagget blir för smalt? För trångt i armarna? Alldeles för kort? I det här fallet hade jag fördelen av att vår minsta dotter är i samma ålder som lilla Pärlan.

Jag tycker själv om att klä mina döttrar i klänning och just singoallan är en favoritmodell. Lätt att trä över huvudet och så är den ju ett smart 2 i 1-plagg. Först klänning och sedan tunika. Jag är dock inte 100% nöjd med Welinders mönster utan ska nog fila lite på både halsringning, vidd och längd. Alla tycker vi lite olika och jag hoppas att just den här klänningen skall passa bra och falla lilla Pärlan i smaken :)


Mönster:
Singoallaklänning i storlek 1/2 -1 år från "Sy og strik börnetöj 0-3 år" Ulla Welinder

Material:
Stjärntyget är en stuvbit från Ohlssons tyger i Karlstad och mudden från en utförsäljning i Forshaga.

3 kommentarer:

Bustråden sa...

Vad fin den blev och fint tyg!

Anonym sa...

Hej! Ville bara säga att för att du kom o hälsade på häromdagen. Omtanken värmer gott i vinterkylan. Goda nyheter är alla fall att vi får komma hem idag o fira jul hemma. kramar Sara o Flisen

Villa Nystuga sa...

Bustråden: Tack

Sara: Åh, vad skönt att höra att ni får vara hemma och mysa under julen. Alla små ljusglimtar räknas och snart är de så många att allt annat försvinner. Styrkekramar i massor!