måndag 1 december 2008

Sömnadshjälp

Tiden går väldigt fort och det känns som om jag inte hinner med någonting alls. Massor av projekt som är påbörjade, men ej avslutade...

Jag skulle behöva er hjälp om hur jag ska sy fast mudd i tex halsringningar när jag inte har någon maskin som kan sy sådana fållsömmar i elastiska tyger. Hur gör ni? Sick-sack, raksöm? Trådspänning? Har testat lite, men får inte till det. Antingen så spricker sömmen när jag drar i tyget eller så ser det helt slappt ut :(

Hoppas ni kan ge lite tips!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Trist när det inte blir som man vill.Ett tag hade jag jätteproblem att få till muddrullå i halsringningen och sydde helt enkelt muddkantning istället.
I alla fall mina bästa tips är: se till att muddremsan är ca 25% kortare än halsringningen och att mudden är tillräckligt elastisk, t.ex. Stoff och stils mudd/stretchjersey funkar bra och innehåller 5% lycra. Mät ut fjärdelarna och nåla fast räta mot räta. Om du bara har zickzack och raksöm hade jag valt att sy med zickzack. Sträck i mudden inte i tröjans hals när du syr. Sen viker du runt muddremsan ner mot tröjans aviga och syr fast den från tröjans rätsida med en liten och tät zickzack precis i kanten mellan mudd och tröjtyg, sträck när du syr. Alternativet till sista momentet är att sy med raksöm, långa stygn (3 eller lite mer)i muddens ytterkant (närmast tröjtyget alltså), sträck rejält medan du syr så sömmen håller för att träs över huvud och barn som drar i sina kläder.
Hoppsan, vilken lång kommentar det blev. Hoppas något av det kan vara till lite hjälp. Jag tror att lösningen ligger i att ha rätt längd på muddremsan i förhållande till muddens kvalitet (sämre kvalitet kortare muddremsan tycker jag). Lycka till! Och visa gärna det färdiga resultatet sen.

Lilla Gryn sa...

Jag håller med Ett tu tre, fast jag skulle sy fast den med raksöm. Det har jag gjort och det har inte spruckit för mig. Men det gäller som sagt att sträcka mudden och inte tröj/byxtyget när du syr fast mudden. Lycka till hur du än väljer att göra och visa bild tycker jag också :-)

Villa Nystuga sa...

Tusen tack för era tips! Bildbevis på resultatet utlovas :)

SabinaP sa...

Haha, sist jag var ner så tyckte jag då verkligen inte att det fanns några överflödiga kilon... Sen får vi ju se om jultomten ger mig det jag önskar ;)
KRAM!