onsdag 18 februari 2009

Ny vagn, ny dyna

I förra veckan fick vi vår nya vagn. En grå och svart Phil & Ted Dash. Snabbt rotade jag fram fårfällen och saxen. En dyna går ju snabbt att sy och något måste man ju få göra även om man är trött och sliten och vad gör man inte för att slippa Melodifestivalen?!

Resultatet blev slutligen en formsydd mjuk och gosig dyna. Det tog dock avsevärt mycket längre tid än väntat då fårskinnets baksida i skinn inte var det lättaste materialet att jobba med...

Mönster:
Ritat av originaldynan.

Material:
Fårfällen "Ludde" från IKEA och svart fleecetyg från lokal sybutik.

+++:
Dynan blev riktigt bra och passade som en smäck! Positivt är också att jag slapp att sy runt hålen till selen. Varken fårskinnet eller fleece repar sig ju :)

---:
Jag fick sprätta upp flera gånger då fleecetyget drog sig mot fårskinnet. Inget lätt material att sy i så tillslut skippade jag att vändsy och det fick bli en synlig over lock-söm istället.

2 kommentarer:

Anonym sa...

åå jag har precis beställt en phil & ted vagn fast en sport, är såå förväntasfull att få test köra. Bra ide att sy egen "värmedyna"!

Nilla sa...

WOW så proffsigt! Verkligen snyggt och praktiskt. Me like!